Internetul, dar si accesul la internet si la retelele sociale prin intermediul telefoanelor mobile au schimbat mult comportamentul de consum in ultimii zece ani fata de perioada anterioara, clientii fiind mai informati in ce priveste alegerile lor. Pe de alta parte, producatorii, prestatorii de servicii si comerciantii au noi instrumente de marketing, cu un impact foarte eficient in vanzari. Marketingul a devenit chiar foarte agresiv, cei din spatele platformelor de socializare sau de vanzari avand un control, considerat nesanatos din unele puncte de vedere, asupra comportamentului utilizatorilor, aducandu-le in atentie in mod evidentiat – in functie de cautarile anterioare pe site sau pe motoare de cautare – produsele cele mai accesate, uneori la preturi modificate in mod dezavantajos.
Accesul la astfel de date privind comportamentul utilizatorilor (folosindu-se ”cookies”) sau la informatii personale este reglementat legal in ultimii ani, fiind obligatoriu de semnalat in mod foarte vizibil pe site-uri, avertizand si informand navigatorii privind termenii si conditiile folosirii acestora.
Fidelizarea clientilor care trec pragul magazinelor
Cardurile de fidelitate existau in magazine si inainte ca internetul si telefoanele inteligente sa cuprinda programe sau aplicatii de fidelizare. Programele de fidelitate din magazine acorda clientilor reduceri pe baza unui card sau chiar le ofera diverse produse promotionale, unele personalizate cu insemnele firmei sau ale unui produs.
Pe internet, multe magazine virtuale acorda cupoane chiar de la crearea unui cont pe site, apoi oferind diverse facilitati clientilor, fie in functie de valoarea cumparaturilor (transport gratuit, de exemplu), fie bonusuri pentru recomandari facute produselor sau magazinului s.a.m.d.
Retelele sociale – o cale eficienta spre produse sau spre ofertele din magazine
Diverse site-uri, unele accesate zilnic de utilizatori – precum pagini de e-mail sau ale unor retele sociale – au spatii destul de bine pozitionate cu reclame. Insa o metoda foarte eficienta este realizarea de comunitati (grupuri) – pe langa pagini unui produs sau al unei afaceri – care sa-i adune pe cei interesati de un stil de viata, de o pasiune etc., astfel formandu-se un public de nisa pentru o anumita idee, implicit public tinta pentru marketingul unui produs sau al unei afaceri.
In astfel de grupuri, pe langa promovarea unor produse in partea de sus a grupului (zona de coperta), se pot vedea aprecieri, pareri si comentarii despre unele produse sau servicii si unde este concentrat interesul majoritatii, fiind un excelent instrument de marketing.
Evenimente dedicate comunitatilor
Comunitatile create pe o retea sociala virtuala, mai ales daca este vorba de un grup care aduna membrii pozitionati intr-o regiune sau intr-o localitate – precum grupurile de români formate in mari orase din diaspora –, se pot intalni si in realitate. Iar astfel de intalniri se transforma de multe ori in evenimente cu rezultate comerciale excelente atat pentru firma care sta in spatele crearii grupului, dar si pentru alti participanti economici la eveniment.
De exemplu, la diverse evenimente dedicate motociclistilor, pe langa concerte, parade si concursuri, distribuitorii, producatori si prestatorii de servicii isi pot prezenta ofertele, iar reducerile de pret sunt mereu apreciate in astfel de momente, multi cumparatori amanand momentul achizitionarii unor echipamente (destul de scumpe) pentru astfel de ocazii.